Korut symboloivat vaurautta

Kautta aikojen naiset – ja yhä yleistyvämmässä määrin miehetkin – ovat pukeutuneet mitä koreimpiin koruihin ja näyttävimpiin helyihin. Korut ovat kantajaansa erityisellä tavalla korostavia lisiä pukeutumiseen, kampaukseen ja ylipäätään ulkonäköön. Korun voi laittaa kaulaan, ranteeseen, nilkkaan, korvanlehteen, sormeen tai vaatteeseen kiinni. Vaatteissa voi olla valmiina kiinni koru, aivan kuin kruunussa tai tavallisemmassa päähineessä. Nykyaikana on olemassa pieniä lävistyskoruja vanhanaikaisten korujen lisäksi. Ne eivät niinkään kuvasta symboliikkaa tai liity moninaisiin historian kausiin kuin voi ajatella vaikkapa Kalevala-korujen liittyvän. Kaikilla koruilla on kuitenkin tarkoitus: kertoa jotakin – oli se mitä tahansa – ja tietysti tehdä kantajastaan kauniin.

Korujen kimallus kertoo vauraudesta

Usein korut – olivat ne sitten kultaisina kaulassa tai smaragdinkirkkaina sormissa – liitetään hienostuneeseen tyyliin, vaurauteen tai suorastaan rikkauksiin. Näin on myöskin muualla kuin tosimaailmassa. Esimerkiksi Internetissä toimivien kasinoiden pelien keskuudessa on useita kolikko- ja videokolikkopelejä, joissa pääaiheena ovat korut, niiden arvojärjestys ja arvojärjestystä koskevat voitot. Mitä arvokkaampi linja koruja osuu kohdalle, sitä suuremmat voitot kierroksella saavutetaan pelin muiden sääntöjen määritellessä loput. Hyvänä esimerkkinä tästä toimii esimerkiksi kasinopeli nimeltään Jewel Box. Pelissä vilahtelee erilaisia jalokiviä ja tarkoitus on saada arvokkain yhdistelmä tietynlaiseen linjaan. Toisena esimerkkinä Starburst- niminen peli ajaa saman asian hieman erinäköisten ja kokoisten korujen kera. Näitä mielenkiintoisia pelejä kannattaa kokeilla, mutta ei hätiköimällä – supernopea bonukset takaavat mukavimman alun.

Myös tietokonepeleissä vilahtelee usein koruaiheisia tarinan osuuksia tai koruihin liittyviä yksityiskohtia. Tietokonepelissä kyseessä voi olla vaikkapa kauppatavara, voimakas taikaesine korun muodossa, pelin kulun kannalta merkityksellinen rikkaus tai rikkaus muuten vain tai sitten kaikki edellä mainitut yhteensä. Valtavasti katsojia viime vuosina kerännyt sarja Game Of Thrones, josta on tehty tietokonepelejä, on hyvä esimerkki. Peleissä, jotka on tehty pohjautuen kyseiseen sarjaan, kaikenlaiset korut ovat isosti esillä. Niillä on suuri tarkoitus, tarina tai merkitys. Ilman niitä ei koko tarina olisi enää oma itsensä, vaan siihen tulisi lovi aivan samoin kuin jos korut poistettaisiin tv-sarjasta kokonaan. Korut ovat tunteikkaita, muistoja herättäviä ja tunnearvoa sisältäviä esineitä ajatteli niitä mihin tarinaan tahansa.