Suomalaisten korujen historiaa

Suomalaisilla koruilla on mielenkiintoinen historia, joka heijastelee suomalaisen yhteiskunnan ja kulttuurin muutoksia. Ellet vielä tunne suomalaisten korujen historiaa, kannattaa tutustuminen aloittaa tästä artikkelista, joka johdattelee lukijan aina empiretyylin suosimisesta 1970-luvun maanläheiseen tyyliin.

Empiretyylin vaikutus suomalaiseen korutaiteeseen

1800-luvun alkupuolella suosittiin korutaiteessa empiretyyliä, mikä näkyi esimerkiksi korujen selkeänä muotona eli geometriana. Antiikin ajan vaikutus oli selkeästi näkyvillä suomalaisessa korutaiteessa. Empiretyyli saapui Ranskasta, ja osittain myös Pietarista tulleilla vaikutteilla oli vaikutusta siihen, että empiretyyli rantautui Suomeen ja sitä suosittiin Suomessa 1820-luvun loppupuolelle saakka. 1800-luvulla Suomesta löytyi jo huomattavia koruntekijöitä. Huomattavimmat heistä asuivat Helsingissä ja Turussa.

Empiretyyli vaikutti siihen, että kultakoruja suosittiin ja koruissa tavoiteltiin kullan hohtoa. Empiren vaikutuksesta korvakorut olivat erityisen suosittuja koruja, mikä puolestaan vaikutti hiusmuotiin. Korvakorujen ohella suosittiin sormuksia ja kaulakoruja, muttei juurikaan rannekoruja. Rengas oli tyypillisin korvakorutyyppi. Empiren vaikutuksesta korvakorurenkaat koristeltiin monin tavoin. Lisäksi korvakoruissa käytettiin värillisiä läpinäkyviä korukiviä.

Kaulakorumuodissa suosittiin kaulanauhoja, jotka riippuivat väljästi, ja joista löytyi medaljonkia tai antiikin kilpiä muistuttavia osia. Kaulakorujen kultatyölle oli tyypillistä ohuus. Empiretyyli oli näyttävää ja kaunista ja moni korujen ystävä haikaileekin vanhojen empiretyylisten korujen perään.

1970-luvun maanläheisyys

1960-luvun muotikorut olivat melkoisen räikeitä, mutta 70-luvulla siirryttiin suosimaan entistä hienovaraisempia koruja. Erityisesti solmioneuloja suosittiin ja erilaiset metallit olivat suosittuja korujen valmistusmateriaaleja. Korupintoja käsiteltiin erilaisin menetelmin, kuten kaiverruksin ja pintakuvioinnein. Myös pakotuksia ja reliefejä käytettiin paljon ja pronssia alettiin käyttää entistä enemmän.

Koruissa käytetyt muodot ja värisävyt olivat 70-luvulla maanläheisiä ja melko hillittyjä. Toisaalta moni käytti useita koruja kerralla, jolloin korujen yhteisvaikutus ei välttämättä enää ollutkaan enää niin kovin hillitty. 70-luvun lopulla korut alkoivat myös lopullisesti pienentyä, minkä vuoksi muotoilu menetti merkitystään.

Vertailtaessa 1970-luvun suomalaisia koruja 1800-luvun korutaiteeseen, ovat erot huomattavat. Myös tällä aikavälillä on ehtinyt tapahtua paljon ja korumuoti on muuttunut kunkin aikakauden vaatimuksia ja kulttuuria mukaillen. Korumuoti on elänyt käsi kädessä muun muassa kunkin aikakauden vaatemuodin kanssa ja erilaisten aikakausien korumuoti kertookin omaa mielenkiintoista tarinaansa aikakauden elämästä.